woensdag 29 augustus 2012

Hoe was je vakantie?

De zomervakantie zit er voor ons ook bijna op en wat is het altijd leuk om te luisteren naar de vakantie-verhalen van de kinderen. Toch is het voor sommige kinderen ook lastig om weer naar voren te halen wat ze ook alweer allemaal gedaan hebben in de vakantie. Daarom heb ik een SMART Board les gemaakt om het  aanschouwelijker te maken.

In notebook heb ik verschillende pagina's gemaakt.
* Hoe ging je op vakantie? (vervoersmiddelen)
* Wat voor weer had je?
* Waar heb je geslapen?
* Hoe zag je omgeving eruit?
* Wat heb je in de vakantie gedaan?

Ik hoop dat deze vragen de kinderen zullen stimuleren om meer te vertellen over hun vakantie.

Dan kunnen we ook kijken hoeveel kinderen er met de auto op vakantie zijn geweest. Het cijfer kan erbij geschreven worden. Kinderen kunnen zelf op de pagina turven wat ze hebben gedaan en aan het eind kunnen we kijken naar de aantallen en begrippen als meer/minder/evenveel kunnen aan de orde komen.


Het doel van de les:
* Uitbreiden van de woordenschat
* Ontwikkelen taalvaardigheid.
* Plezier aan taal
* Luisterhouding. Weet je nog hoe ..... op vakantie ging?
* Tellen-cijfersymbolen-begrippen


Dan heb ik een knipblad gemaakt met de plaatjes. De kinderen kunnen tijdens de werkles een blad maken met de plaatjes die bij hun vakantie passen.

Heb je geen notebooksoftware? Kijk dan even op mijn smartkleuter.yurls.net Daar vind je een link om de viewer te downloaden of om de les online te openen.

Geen opmerkingen: