woensdag 6 februari 2013

Vriendjes van 10


Als inleiding van de les kun je het versje van Annie MG Schmidt voorlezen. Doe dit een keer of 3-4.
Het spreekt de kinderen aan als je een pot met zuurtjes op de tafel zet en het versje uitbeeld. Laat de kinderen meedoen door ook de snoepjes neer te leggen of de getallen te noemen. 
Zeven zoete zuurtjes zaten in een fles 
maar ééntje rolde in de goot. Nu zijn er nog maar…
Zes zoete zuurtjes. Daar kwam een heel oud wijf,
die heeft er eentje weggepikt. Toen waren er nog…
Vijf zoete zuurtjes. Toen kwam mijn nicht Marie,
die heeft er twee gekregen. Toen waren er nog…
Drie zoete zuurtjes. Toen kwam de kruidenier,
die bracht voor mij een zuurtje mee. Toen waren er weer….
Vier zoete zuurtjes, en toen kwam tante Mien,
die deed zes zuurtjes in de fles. Toen waren het er….
Nu is het hele flesje leeg. Nou heb ik er geeneen.
Tien zoete zuurtjes. Ik at ze op alleen.
Kern:
Praat me de kinderen over het verdelen van 10 snoepjes. Hoe kun je ze eerlijk verdelen? Hoe zou het nog meer kunnen? De mogelijkheden laten zien en benoemen wie meer heeft en wie minder. 
Blokjes erbij pakken en in tweetallen de blokjes verdelen. Hoe heb je het verdeeld? Uitkomsten op het SMART Board schrijven.
Dan vertel je de kinderen dat er ook een splitsmachine bestaat en laat de splitsmachine op het SMART Board zien. Doe de oefeningen met de kinderen. De kinderen mogen het splitsen meedoen. (in tweetallen met blokjes) Ook 2 kinderen bedienen het SMART Board.  
DOWNLOAD DE NOTEBOOKLES HIER  (gebruik chrome of firefox).

Doelstelling:
Tellen en getalbegrip, hoeveelheden.

Geïnspireerd door de splitsmachine die ik op de NOT 2013 heb gezien heb ik dit spel gemaakt.
De splitsmachine is te koop bij Stempelfabriek & Jegro

1 opmerking:

Margriet zei

Leuke oefening splitsen met snoepjes.
Ken je het splitsbakje
http://www.alberts-onderwijs.nl/content/files/images/ProductImages/large/40819_1.jpg

In dit bakje kun je telkens een ander aantal knikkers doen. Het leuke is dat de splitsing telkens weer een verassing is.
Ik laat de kinderen de uitkomst dan stempelen of schrijven op rood papier, het aantal dat in het rode vakje kwam en op groen papier het aantal dat in het groene vakje kwam. De rode en groene blaadjes plakken de kinderen aan elkaar.